در این سری آموزشی ، مطالبی در مورد برنامه نویسی شی گرا با زبان C#.NET در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت، امیدوارم مورد استفاده و پسند شما قرار بگیرد.
فصل اول :
مقدمات C#.NET
آشنایی با سبک های برنامه نویسی
کلاس و شی در C#.NET
انواع داده
قوانین تعریف متغیر و مقدارد هی به آن
ثوابت در C#
سبک های برنامه نویسی :
بطور کلی دو سبک برنامه نویسی وجود دارد :
ساخت یافته
شی گرا
روش برنامه نویسی شی گرا برای مدل سازی اشیاء واقعی و حل مسائل واقعی استفاده می شود. مانند نگهداری اطلاعات مربوط به دانشجویان ، یا شبیه سازی سیستم تهویه.
در روش ساخت یافته تنها می توان از انواع داده ی ساده مانند اعداد صحیح ، اعشار و رشته ای برای حل مسائل استفاده کرد، که نمایش اشیاء دنیای واقعی تنها با استفاده از آنها غیر ممکن است.
اعضاء کلاس در برنامه نویسی شی گرا:
هرکلاس دارای اعضایی است که به سه دسته تقسیم می شود.
فیلد (Field) : برای نگهداری داده ها مورد استفاده قرار می گیرد و مانند یک متغیر معمولی تعریف میشود.
متد (Method) : عملیاتی است که برروی داده های کلاس پردازش هایی را انجام می دهد .
خاصیت (Property)
انواع داده ها در C#:
داده های صحیح Integer
داده های کارکتری Character
داده های منطقی Boolean
داده های رشته ای String
داده های اعشار Floating Point
معمولی
دقت مضاعف
قوانین تعریف متغیر:
از حروف a تا z ، A تا Z
اعداد 0 تا 9 و خط ربط (UnderLine)
نکته :اولین حرف از نام متغیر نمی تواند عدد باشد.
روش تعریف متغیر:
;نام متغیر نوع متغیر
مانند:
Char c1;
نکته : زبان C# به بزرگی و کوچکی حروف(Text Sensitive) حساس می باشد.
مقدار دهی به متغیر:
برای اینکار سه روش وجود دارد:
مقدار دهی مستقیم ( هنگام تعریف متغیر)
مقدار دهی با دستور انتساب( پس از تعریف متغیر)
با دستورات ورودی
ثابت ها در :C#
در زبان c# مقادیری وجود دارند که قابل تغییر نیستند. دو روش کلی برای تعریف این نوع ثوابت وجود دارد:
# Define
Const
روش # Define :
مقدار ثابت نام ثابت # Define
نکته: در این روش هیچ گاه در آخر سطر از سمی کولن ; استفاده نمی شود.
روش Const :
بر خلاف روش اول ، در این روش در آخر سطر از سمی کولن ; استفاده می شود.
; نام ثابت نوع ثابت Const
پایان آموزش اول .